© 2010 Flap Jack s.r.o.

www.blackfriarsbakery.co.uk

www.facebook.com

Článok z podujatia pre školy, na ktorom sme participovali ako partner podujatia, uverejnený v Billa magazíne

"Zdravo a chutne, to dáš!"

Myslíte si, že by ste so zaviazanými očami bez problémov zvládli určiť, ktorá z dvoch kakaových sušienok je bio alebo čo obsahuje viac cukru - kolový nápoj alebo čerstvo vytlačená pomarančová šťava? Vedeli by ste bez zaváhania odpovedať na otázku z čoho pozostáva flapjack a ktoré tri potravinárske plodiny sa vo svete pestujú v najväčšom objeme? Naše deti to v mnohých prípadoch zvládajú lepšie ako my, rodičia.

5. ročník populárnej celoslovenskej kampane Zdravo, chutne & aktívne priniesol okrem obľúbených ochutnávok zdravých a kvalitných potravín a nápojov i pozoruhodnú novinku - pilotný ročník podujatia pre školy, "Zdravo a chutne - to dáš!" s motívom podporiť, preskúmať a pozitívne ovplyvniť stravovacie a nákupné návyky detí a mládeže od 12 do 18 rokov.

Hravá forma súťaže medzi košickým gymnáziom M.R. Štefánika a bratislavským gymnáziom Metodova dala tímom možnosť prezentovať svoje vtipné a často veľmi trefné názory prostredníctvom esejí. Mimochodom, gymnazisti v nich často vyjadrovali sklamanie z jednotvárnosti jedál pripravovaných v domácnosti a nedostatku "pestrej šalátovej kultúry".

V praktickej časti sa tímy aktívne zhostili úlohy nakúpiť potraviny na prípravu troch rozličných raňajok pre tri osoby v hodnote 10 EUR v najbližšej predajni Billa, ktorá pre tento účel poskytla nákupné poukážky a bola partnerom podujatia. Zvládli ju mimoriadne rýchlo, premyslene. Ich chutné raňajky za rozumnú cenu ocenila odborná porota, spokojný bol profesionálny kuchár, gastroenterológ, diabetológ, no najmä spolužiaci.

Mimoriadne vzrušujúce a akčné podujatie prebiehalo okrem iného i formou dvoch energiou a vedomosťami nabitých kvízov a súťaže vo varení stredomorskej i ázijskej kuchyne pod dohľadom skúseného kórejského kuchára. Každá úloha bola oznámkovaná, za každú opoveď boli pridelené body. Súťaž je súťaž. Zážitok bol o to príjemnejší, že napríklad v Bratislave starší žiaci spontánne pomáhali mladším, nezávideli si body a "variace" dvojice spontánne zostavili v zložení chlapec + dievča.


Deti v Košiciach boli disciplinovanejšie, vďaka nedostatku biopotravín v regióne však mali limitované znalosti napríklad o ekologickom pôdohospodárstve. "Ak by niekto očakával, ze tínedžeri budú snívať len o hranolkoch a napolitánkach, bol by veľmi príjemne prekvapený vedomosťami gymnazistov o biopotravinách, zdravej strave i pohybe. Napríklad pri vláknine nevedeli celkom presne opísať, ako pomáha tráveniu, no celkom presne určili poradie mäsa, zeleniny, ovocia či obilnín, v ktorých sa vláknina nachádza. Deti stoja o to, aby sme im načúvali, mnohé kuchyňa priťahuje a radi by priložili ruku k dielu. Na zdraví i línii záleží najmä dievčatám, chlapci však chcú pôsobiť dojmom informovaných partnerov a všetkým záleží na tom, čo jedia. Značky ich trápia menej, ich znalosť bola často signálom, že na pultoch chýba v danom segmente konkurencia.

Podujatie určite zopakujeme i v budúcom roku," hovorí Mgr. Denisa Priadková, organizátorka kampane Zdravo, chutne & aktívne. Touto cestou ešte raz ďakujeme obom školám i partnerom podujatia. Mimochodom, o tom, že sme sa atraktívnou, praktickou formou bez nudných teórií pustili do niečoho unikátneho, svedčí i mimoriadne pozitívna odozva. 3. rocník Medzinárodného televízneho a rozhlasového festivalu o gastronómii Znojemský hrozen 2011 udelil 15. 9. 2011 rozhlasovému vysielaniu z podujatia Zdravo a chutne - to dáš! z produkcie RTVS autorky Tatiany Šuškovej Stříbrný hrozen 2011. Porota ocenila objavnú tému zdravého stravovania medzi deťmi a mládežou a účinné spracovanie prevencie obezity a propagácie zdravého životného štýlu.


Billa Magazín